Proč vsadit na zinek

15. březen 2021

Na co je zinek potřeba

Zinek se řadí mezi důležité stopové a esenciální prvky, které jsou nedílnou součástí každé naší buňky. Přestože se v lidském těle vyskytuje v malém množství, je nepostradatelným životně důležitým minerálem ovlivňujícím velký počet biochemických reakcí jako jsou trávení, kardiovaskulární funkce, buněčné dělení, nervové funkce a další. Má velký vliv i na hojení ran, na tvorbu inzulinu, kladně působí na vlasy, nehty a kůži. Také dokáže ochránit před šedým zákalem a dalšími degenerativními nemocemi.

Méně známým faktem je, že zinek rovněž stimuluje obranyschopnost organismu, ovlivňuje imunitu a odolnost vůči virovým onemocněním. A to prostřednictvím tvorby bílých krvinek, které chrání lidské tělo před viry a bakteriemi. Zinek také výrazně snižuje riziko vzniku infekcí a podporuje imunitní systém u starších osob. Tento stopový prvek je u virových a infekčních onemocnění důležitý nejen jako prevence, ale také při boji s nimi, protože se podílí na tvorbě a aktivaci imunitních buněk. Pokud během nemoci doplníte do vašeho těla potřebný zinek, bude mít nejen mírnější průběh, ale také se dříve uzdravíte. Z výše uvedených řádků je jasné, že zinek má v lidském těle velké využití.

Doporučené množství

Zinek je důležitý v každém věku a právě od něj se odvíjí doporučená denní dávka tohoto stopového prvku.

  • pro děti do 4 let se doporučují 3 miligramy denně,
  • pro děti mezi 4 a 8 lety 5 miligramů,
  • pro děti do 13 let 8 miligramů,
  • pro mladé lidi do 19 let 9 až 11 miligramů
  • pro lidi nad 19 let 11 miligramů.
  • Těhotné a kojící ženy by měly denně konzumovat 12 až 13 miligramů zinku.

Doporučená denní dávka zinku je v České republice dle vyhlášky 15 mg. Podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin je maximální tolerovaný příjem zinku 25 miligramů denně. Je potřeba si však dát pozor, aby byl zinek konzumován postupně v průběhu celého dne a ne jednorázově ve větším množství.

Jak se projevuje nedostatek zinku

Nedostatek zinku se může projevit zhoršením kůže – je hrubá, suchá, déle se hojí drobná poranění nebo se rozvíjí zánět kůže tzv. dermatitida, kdy se na těle objeví puchýřky a prasklinky. Dále může dojít ke zhoršení ekzému, ke snížené chuti k jídlu, poruše vnímání chuti, zhoršování paměti, snížení libida, k potenci a k problémům s plodností, k anémii, lámání vlasů a nehtů, k častým změnám nálad, únavě či k opakovaným virovým onemocněním. Jejich hlavními příznaky jsou rýma, kašel, bolest v krku a případně i opary.

senioriOhrožené skupiny

Mezi hlavní skupinu, která je ohrožená nedostatkem zinku, patří zejména senioři. V pokročilém věku se totiž obranyschopnost organismu snižuje a tím dochází ke zvýšení rizika virových i infekčních chorob. Organismus není z důvodu nemoci nebo vedlejších účinků užívaných léků schopen přijímat potřebné množství zinku. Další příčinou může být i trávicí soustava se sníženou schopností vstřebávání. Proto se doporučuje, aby senioři konzumovali pestrou stravu a případně doplňovali zinek prostřednictvím volně dostupných vitamínů.

Pozor by si měli dát i sportovci, neboť zinek se vylučuje z těla společně s potem. Mezi další ohrožené skupiny patří těhotné ženy. Příjem zinku v těhotenství je důležitý, protože ovlivňuje růst a dělení buněk. Nedostatek tohoto stopového prvku může způsobit nejen potrat, ale i špatný vývoj plodu či předčasný porod. Na dostatečné množství zinku v těle by měli dbát i diabetici. Jeho nedostatek totiž vede k nižší tvorbě inzulinu.

Zinek v potravinách

ZInek (4)Jedná se o látku, kterou si lidské tělo nedokáže vyrobit a musí ji tedy přijímat v potravě. Velký obsah zinku najdete v červeném mase (hovězí či vepřové), ve vnitřnostech (například v hovězích játrech), ústřicích, krevetách, vaječných žloutcích, mléku, houbách, v potravinách bohatých na bílkoviny, v droždí, kořenové zelenině, luštěninách jako jsou fazole nebo hrách, v dýňových semínkách, ořechách či v celozrnných obilovinách. Obecně se spíše doporučují živočišné zdroje, z nichž se zinek do těla výrazně lépe vstřebává.

Jak doplnit zinek

Příjem zinku si můžete zajistit i prostřednictvím vitamínových doplňků. Nejlepší zinek je v podobě šumivé tablety, která má díky rozpustné formě snadnější vstřebávání a lepší účinnost. Dochází tak k přímému působení účinné látky na sliznici. Jednou z možností jsou šumivé tablety Zinek. Přípravek Zinek tablety je určen pro dospělé a pro děti ve věku od tří let. Šumivé tablety mohou užívat i diabetici a těhotné a kojící ženy. Doporučené dávkování je jedna tableta denně rozpuštěná ve sklenici obyčejné vody.

  Koupit v e-shopu za 45 Kč

RosenPharma Blog

Vlastník autorských práv: RosenPharma, a.s. ©